mali uvod

Globalni trend je trend svuda, i u razvijenom i u manje razvijenom svetu ako govorimo o globalnim tehnološkim i industrijskim trendovima. Razlika između tržišta zemalja i njihovih ekonomija je primarno u snazi pa prema  tome i trendovi imaju upotrebnu vrednost.

Kada je Intralogistika u Srbiji u pitanju, tu posmatramo različite trendove koji se odnose ili na  krajnje korisnike ili kompanije/učesnike u poslu a to su proizvođači i dobavljači opreme kao i njeni profesionalni korisnici odnosno distributeri.

Glavni trend kod potrošača je on-line naručivanje i brojnost u vezi toga: u toku 2022-e u Srbiji je kreirano nešto manje od 30,miliona narudžbina putem e-komerc onlajn platformi čija je ukupna vrednost (narudžbina) nešto manje od 600, miliona eura. To je broj koji uliva optimizam jer je porast u toku pa se u tome nalazi i više nego opravdan razlog ulaganja u automatizaciju intralogističkih procesa i radnji.

U ovom tekstu pak govorimo o tri (3) globalna trenda koji trenutno oblikuju intralogistiku, te o mogućnostima koje unutar njih imaju kako potrošači intralogističke opreme (distributeri), tako i potrošači njihovih usluga odnosno građanstvo koje kupuje onlajn naručivanjem.

Trendovi o kojima govorimo nisu prisutni u velikoj meri u Srbiji još uvek ali će neminovno biti aktuelni sve više. 

tri trenda

Tokom 2020. i 2021. godine, svet je promenio svoje kupovne navike, a ogroman rast e-trgovine utro je put za daleko veću primenu tehnologije i još bolja iskustva i na strani proizvođača i integratora kao i kupaca. Da biste ostali konkurentni na ovom izrazito promenljivom tržištu, od značaja je da budete fleksibilni, skalabilni i informisani o trendovima koji oblikuju ovu industriju. Ako vam ovo ne uspe, lako je zaostati i izgubiti kupce u odnosu na konkurenciju. Posle 35 godina optimizacije procesa, videli smo iz prve ruke kako nove ideje i nove tehnologije mogu da usmere i preusmere kompaniju. Jedna od najvažnijih stvari koje radimo za naše klijente je aktivna razmena naših znanja i stručnosti o tome koji trendovi oblikuju budućnost njihove industrije. Metod koji koristimo da bismo stekli dalji uvid u ono što nam donosi budućnost je saradnja sa različitim entitetima na tržištima na kojima poslujemo. Stalnim unapređenjem tehnologije i automatizovanih rešenja u mogućnosti smo da predvidimo najvažnije trendove i pomognemo našim klijentima da se pripreme za njih.

U ovom tekstu obrađujemo tri globalna trenda unutar intralogistike koji trenutno oblikuju budućnost i koji će igrati ključnu ulogu u razvoju ove industrije.

TREND 1  ONLAJN MALOPRODAJA NAMIRNICA

E-namirnice (E-Grocery) su trend već neko vreme, ali je pandemija preokrenula tradicionalnu maloprodaju naglavačke 2020-e, pa je fenomen počeo da se ubrzava. Predstojeći izazov za prodavce je da izgrade održivu infrastrukturu koja je u skladu sa zahtevima kupaca kada su u pitanju namirnice a priznaćete, za razliku od obuće, garderobe, kućnog alata ili šminke, zahtevi za načinom čuvanja, svežinom proizvoda i brzinom ciklusa, dosta su izraženiji. 

Fascinantno je sada vreme za posmatranje ove oblasti. Izazovi i novi detalji u iskustvu kupaca se pojavljuju sve vreme, a prelazak sa fizičkih prodavnica prehrambenih proizvoda na onlajn se upravo dešava “, objašnjava Tomas Karlson (Thomas Karlsson), generalni direktor Element Logic u Švedskoj. Kako eNamirnice dobijaju na popularnosti među potrošačima, raste i potreba za efikasnim i lakim operacijama. Drugim rečima, intuitivna onlajn platforma, odličan kvalitet, konkurentne cene i možda najvažnije – brze i pouzdane isporuke. Automatizovana intralogistička rešenja za postizanje stvarnog rasta u e-namirnicama su spremna. Oni pružaju potrebnu brzinu i kontrolu zaliha kako bi osvojili potrošače besprekornom uslugom. Sledeći korak – automatizacija. Pre samo nekoliko godina, bilo je teško zamisliti da možete da naručite svoje namirnice preko aplikacije i da se isti dan pojave na vašem pragu. Prve indikacije za potpuno onlajn prodavnicu prehrambenih proizvoda bila su rešenja za komisioniranje u prodavnici gde zaposleni realizuju porudžbine kupaca (tako što pakuju ono što ste naručili onlajn) u istom prostoru gde kupuju drugi kupci. Za mnoge, sledeći korak je bilo uvođenje „mračne prodavnice“ u kojoj kompanije u potpunosti zatvaraju svoje prodavnice za kupce, a zaposleni procesuiraju porudžbine. Izazov “poslednjeg kilometra” (last mile – završni deo puta isporuke robe kupcu) može se rešiti “klikom i preuzimanjem”(click and collect) ili dostavom na kućnu adresu. Danas je uobičajeno videti hibridni poslovni model u kojem trgovci koriste “click and collect” odnosno „klikni i preuzmi“ i preuzimanje u prodavnicama, šopovima i drugim entitetima koji su radi da ustupe malo svog prostora i vremena (uz nadoknadu). Drugi biraju samo da koriste “mračne prodavnice” ili centralizovana i/ili regionalna skladišta kako bi bili 100 posto onlajn. Kada kompanije počnu da transportuju namirnice direktno do potrošača, pojavljuje se potreba za održivom infrastrukturom. Infrastruktura od porudžbine do isporuke mora biti brza i pouzdana, što, ako se ne uradi pametno, može biti skupo i neisplativo za bakalara. Neki istraživači navode da ručno procesuiranje onlajn porudžbina iz fizičke prodavnice, njihova isporuka i nenaplaćivanje korisničkih naknada obično ima operativnu maržu od negativnih 15 odsto (gubitak!)

TRASING

„Kompanije mogu da postignu održivu i profitabilnu infrastrukturu automatizacijom skladišta. Ne oslanjajući se na ručni rad pri odabiru/prikupljanju porudžbina, prodavac eliminiše ljudske greške pri odabiru, a istovremeno izuzetno ubrzava proces“, objašnjavaju kolege iz Trasinga.

Trasing nudi modularna rešenja koja mogu da odgovore zahtevima blago hlađenog ili hlađenog okruženja.

„Kreiranje trajnih logističkih rešenja koja su istovremeno i isplativa je faktor uspeha za profitabilnost i dugoročno osvajanje kupaca e-trgovine“, kaže Miloš Gligorijević, direktor Trasing-a. 

Mnogi trgovci mešovitom robom pokušavaju da profitabilno distribuiraju u manje gradove i ruralna područja. Bakalari i piljari nude dostavu na kućnu adresu samo kupcima koji žive u većim gradovima. Odgovor je u mikro fulfilment centrima (Fulfilment Center) u kombinaciji sa obimnijim regionalnim skladištima.

NAJBRŽI NA SVETU: ZEPTO INDIA...

….je globalni kralj e-grocery-ja odnosno online naručivanja namirnica: ova indijska kompanija garantuje isporuku namirnica za 10,minuta na vašu adresu! Operiše isključivo u određenim krajevima u 20ak indijskih gradova kako bi se garantovana isporuka mogla ostvariti. 

TREND 2 – MIKRO FULFILMENT CENTRI*

*FULFILMENT CENTAR je deo lanca snabdevanja i služi kao čvorište za sve logističke procese koji su potrebni da proizvod stigne od prodavca do kupca. On se bavi celokupnim procesom IZVRŠENJA PORUDŽBINE, počev od preuzimanja i obrade porudžbine do pakovanja i otpreme.

Kupci očekuju isporuku istog ili sledećeg dana. Da bi skratili vreme isporuke, kompanije otvaraju manja skladišta bliže svojim kupcima.

Upotreba manjih skladišta za lokalni fulfilment naloga je nazvana mikro fulfilment. Centri za mikro fulfilment prvi put su se pojavili u Sjedinjenim Državama pre nekoliko godina. U prošloj godini smo takođe videli trend ulaska na evropsko tržište. „Logistički trend ovog kalibra obično se dešava samo kada je industrija pod pritiskom krajnjih potrošača da izvrši promenu. U SAD, Amazon je pre nekoliko godina olakšao pritisak ka bržim lokalnim isporukama. A sada su industrija i tržišna očekivanja u SAD izvršili pritisak na evropsko tržište“, objašnjava Gligorijević

Objašnjenje –  centri za mikro fulfilment

U teoriji, centar za mikro fulfilment se može postaviti bilo gde. Pored kraćeg, lokalnog vremena isporuke, omogućava bolju kontrolu zaliha, brži i lakši povraćaj i donekle niže troškove transporta. „Vreme isporuke je direktno povezano sa rastojanjem, a time što ste bliži kupcu, možete mu dati tačniju procenu kada mogu da očekuju da im porudžbina stigne. Precizno praćenje pošiljke postaje sve važnije na putu  do kupca“.

Postoje dve različite vrste centara za mikro fulfilment za koje verujemo da će oblikovati budućnost logistike. Jedna je mračna prodavnica (dark store), gde samo zaposleni imaju pristup. Drugi je običan izlog gde se namenski prostor pozadi koristi kao centar za mikro fulfilment. Kako je centar za mikro fulfilment bliži kupcu, kompanije im često dozvoljavaju da odaberu da li će preuzeti porudžbinu sami ili će im se isporučiti. Industrija koja je u najvećoj meri prihvatila centre za mikro fulfilment je industrija prehrambenih proizvoda. Ovde potrošači ne mogu da čekaju dugo vreme isporuke jer kupuju artikle sa kratkim rokom trajanja.

Automatski naspram ručnih centara za mikro fulfilment

 „Verujem da će svi ručni centri za mikro fulfilment biti zamenjeni automatizovanim rešenjima pre ili kasnije“, predviđa Gligorijević. Iako je korišćenje mikro centara za fulfilment veoma napredan način za obavljanje logistike, mnoge kompanije koje koriste ovo rešenje tek treba da automatizuju svoje operacije. Kada se oslanja na ručni rad, kompanija prihvata nižu produktivnost. Vrlo je određen i limitiran broj proizvoda koji ljudski rad može da prikupi/procesuira na sat, i postoji samo određena količina prostora na policama u skladištu. Ovi brojevi su još manji u centrima za mikro fulfilment, sa još manje prostora. „Po mom iskustvu, ako dvanaest ili više zaposlenih radi u mikro centru za fulfilment obaveza, automatizacijom možete postići značajnu veću efikasnost i smanjiti operativne troškove“, objašnjava Miloš. 

Pročitajte sve o Fulfilment Centrima u našem posebnom tekstu

TREND 3 – USLUGA AUTOMATIZACIJE

Ulaganje u automatizovano skladište se isplati za većinu kompanija. Međutim, ne mogu sve kompanije da priušte, ili žele, da investiraju pre nego što budu sigurne da je to isplativo. Trend u nastajanju koji ovo prilagođava je automatizacija kao usluga – AaaS (Automation as a Service).

Havard Hallas, EleLogic:

„Postoji nekoliko načina da se sagleda novi poslovni model u kome se prodaje koncept automatizacije kao usluga, a ne kao proizvod. Trenutno se istražuju opcije i šta tržište najpre treba da automatizuje, u ranijoj fazi“, objašnjava Havard Hallas, komercijalni direktor kompanije Ele Logic. Iznajmljivanje rešenja za automatizovano skladište će verovatno biti skuplje od kupovine i posedovanja rešenja. Međutim, nemaju sve kompanije potrebna finansijska sredstva za ulaganje u automatizaciju, čak i ako njihovi sve veći zahtevi (zahtevi kupaca) traže od njih da pronađu nove načine za sprovođenje logistike. Pretplatom na automatizovano rešenje, ove kompanije će osloboditi sredstva za rast i inovacije u drugim oblastima. Automatizacija kao usluga će takođe omogućiti mladim kompanijama pristup automatizaciji u mnogo ranijoj fazi njihovog razvoja i omogućiti brz, održiv rast bez glomaznih operacija. „Opšti je trend ne samo u našoj industriji, već i u drugim industrijama, da mnogi preferiraju model pretplate gde su troškovi ravnomerno raspoređeni tokom cele godine u poređenju sa velikom investicijom po prvi put. Ovo takođe eliminiše rizike vezane za posedovanje rešenja za kupca“, dodaje Halas

Verovatno ćemo automatizovati za pet godina kada budemo veći i budemo imali više novca.“

Ova rečenica je nešto što često čujemo i razlog zašto  automatizacija kao usluga ima smisla. Ukoliko se ovaj trend ostvari, sistem integrator će posedovati rešenje i opremu, a ne kupac. Osim početne investicije i vlasništva, korisničko iskustvo bi izgledalo veoma slično. Rešenje bi bilo izgrađeno u skladu sa potrebama kupaca i predstavljalo bi fleksibilniji pristup automatizaciji sa manjom posvećenošću koja se zahteva od korisnika. „Ako nudimo automatizaciju kao uslugu, biće važno da se prema tim kupcima odnosimo na isti način na koji tretiramo kupce koji kupuju rešenje. Potrudićemo se da kapacitet nikada ne bude prenizak ili previsok i da budemo dostupni za podršku i servis kad god je to potrebno“, kaže Halas. AaaS poslovni model bi mogao da se zasniva na tradicionalnim modelima pretplate na usluge i da naplaćuje određenu cenu svakog meseca. Druga opcija bi mogla biti naplata male naknade po transakciji – ili možda hibrid ovih. 

Iznajmljivanje robota tokom sezonskih špiceva

Sličan koncept kao AaaS je iznajmljivanje dodatnih robota tokom sezonskih špiceva. Iznajmljivanje robota ima smisla kada je fluktuacija između vrhunca i niske sezone izražena.

Nema smisla upravljati maksimalnim kapacitetom tokom cele godine. Primeri mogu biti kompanije specijalizovane za božićne dekoracije ili kupaće kostime. „Iznajmljivanje robota omogućava klijentima da povećaju performanse sopstvenog rešenja tokom špica – što opet vodi do zadovoljnijih kupaca“. Iako industrije doživljavaju vrhunce u različitim periodima godine, postoje neki komercijalni praznici kada sve industrije istovremeno doživljavaju vrhunac, posebno tokom Crnog Petka . „Novembar, decembar i januar su meseci u kojima su većini trgovaca potrebni dodatni roboti za rukovanje porudžbinama kupaca. Oni koji iznajmljuju robote tokom ovog vrhunca često na kraju kupuju robote jer vide da je povećana efikasnost vredna toga“, objašnjava Halas. Hoće li AaaS postati stvarnost? Intralogistička industrija je dobro napredovala poslednjih nekoliko godina, a onlajn prodaja skoro svakog dana dostiže nove visine. „Industrija doživljava ogroman rast i stoga je lako uljuljkati se i prestati sa inovacijama prema budućim zahtevima i potrebama kupaca“.

zaključak

To je to; ovo su tri trenda koji trenutno oblikuju svet Intralogistike. Elektronska trgovina impresivnom brzinom menja način na koji živimo i kupujemo. Trenutno se značajan broj uspostavljenih lanaca i start-apova bori za naše onlajn porudžbine. Pobednici će biti oni koji mogu da ponude predvidljive i brze isporuke po konkurentnim cenama. Centar za mikro FULFILMENT je logistički alat za približavanje potrošačima. Kompanije koje postavljaju manja skladišta za lokalni fulfilment dobijaju nekoliko konkurentskih prednosti – brzu isporuku, brži ciklus i povećanu kontrolu zaliha pa verujemo da je ovaj trend postao standard i da će se tek razvijati u Srbiji. Da bi što više kompanija imalo priliku da automatizuje svoja skladišta bez značajnih ulaganja, verujemo da će automatizacija kao usluga postati trend visokog intenziteta. AaaS će smanjiti rizike i učiniti automatizaciju dostupnijom. Trenutno istražujemo tačno kako bi Trasing to mogao da ponudi u budućnosti. Naši kupci su doživeli veliki rast narudžbi tokom poslednjih godina a posebno tokom sezonskih vrhunaca. Ostajemo fleksibilni da pripremimo klijente za vrhunac sezone, ali su potrebna nova i inovativna rešenja da bismo se nosili sa pritiskom kako onlajn prodaja nastavlja da raste. Bilo da to znači mikro fulfilment centre, pripremu za sezonske vrhunce, povećanje kapaciteta ili usvajanje nove tehnologije – možete se osloniti na Trasing na putu da postignete neophodan nivo automatizacije da biste ostali konkurentni. Naši stručnjaci će nastaviti da rade na inovativnim rešenjima kako bi pripremili klijente za sledeće trendove u intralogistici i automatizaciji.

U pripremi upotrebljen materijal sa interneta i iz unutrašnjih izvora.

Priprema: Trasing Media, Januar 2023.

 

Comments are closed.