Dragi čitaoče,
Na samom početku daćemo jedno zapažanje koje treba imati na umu kada govorimo o poslovnim pojavama novijeg datuma, baš kao što je i tema kojom se danas bavimo: naime, vrlo često prevođenje poslovnih termina na srpski jezik ne daje željeni rezultat ili jednostavno nije primenjivo. Iz tog razloga autor (Trasing Media) koristi:
- Primedbe autora gde je potrebno, pružajući objašnjenja i/ili pojašnjenja termina ili fenomena.
- Originalne nazive na engleskom jeziku
Krenimo redom…
Termini Skladište i Fulfilment Centar se često koriste naizmenično, ali mogu imati veoma različite konotacije. Obe su “velike zgrade” koje drže inventar za preduzeća koja prodaju neku robu; međutim, slučajevi korišćenja i pružene usluge su često prilično različiti. Hajde da raščlanimo svaku opciju, tako da imate bolju predstavu o tome koje je najbolje rešenje za vaše poslovanje.
Ovim tekstom želimo da analiziramo sledeća pitanja:
Šta radi skladište?
Šta je Fulfilment Centar?
Kako funkcionišu Fulfilment Centri?
Šta je skladište za Fulfilment?
Razlika između skladišta i Fulfilment Centara
Prednosti korišćenja Fulfilment Centra
Često postavljana pitanja o Fulfilment Centru
Na kraju, izvešćemo zaključak.
Šta radi SKLADIŠTE?
Kada govorimo o rešenju za skladištenje, mislimo na kompaniju koja skladišti proizvode na duži vremenski period. Skladište je veliki skladišni centar ili industrijski prostor dizajniran za skladištenje inventara na veliko. Videćete opremu kao što su viljuškari i kontejneri, sa policama naslaganim visoko i napunjenim velikim količinama proizvoda.
Postoje dobavljači skladištenja koji su usmereni na veleprodajne zadatke/izvršenja i preduzeća koja prvenstveno rade veleprodajne ili B2B e-trgovine i narudžbine u ogromnim količinama. Neki veliki trgovci će imati svoja skladišta u kojima će skladištiti višak zaliha, dok drugi iznajmljuju prostor u skladištu zajedno sa drugim preduzećima za e-trgovinu.
Iznajmljivanje skladišnog prostora je obično isplativije od kupovine za srednja i mala preduzeća, iako cene zavise od dostupnih uslova zakupa. Takođe je vredno napomenuti da zakupci logističkih skladišta mogu očekivati rast cena zbog velike potražnje za proširenjem i izgradnjom skladišta.
Manji prodavci u e-trgovini mogu izabrati da iznajme isplativiji prostor, kao što su lokalni ormarići (javno dostupni ormarići i pretinci za kratkotrajno skladištenje na javnim mestima) ili “storage units” odnosno prostore garažnog tipa za skladištenje inventara, ako nemaju prostora kod kuće. Na taj način oni ipak drže neki inventar pri ruci.
Šta je FULFILMENT CENTAR?
FULFILMENT CENTAR je deo lanca snabdevanja i služi kao čvorište za sve logističke procese koji su potrebni da proizvod stigne od prodavca do kupca. On se bavi celokupnim procesom IZVRŠENJA PORUDŽBINE, počev od preuzimanja i obrade porudžbine do pakovanja i otpreme. Nezavisni dobavljač logistike (3PL), koristi svoj Fulfilment Centar da prima, obrađuje i ispunjava porudžbine kupaca, kao uslugu koju pruža trgovcima iz oblasti e-trgovine a koji žele da pojednostave svoje poslovanje. Fulfilment Centar postoji da bi blagovremeno isporučio onlajn porudžbine kupcima i oslobodio kompanije za e-trgovinu upravljanja ovim ključnim, ali izazovnim procesom. Važno je istaći da ORDER FULFILMENT postoji i u klasičnoj a ne samo distribuciji potaknutoj on-line narudžbinama.
Uslugom Fulfilmenta (svih aktivnosti od prijema do isporuke robe) koju 3PL kompanije nude, konačno je omogućeno bukvalno svakome da se oproba u trgovini putem interneta
Kako funkcionišu Fulfilment Centri?
Operacije Fulfilment Centra sastoje se od posla koji pomaže da onlajn porudžbine dođu do vašeg praga, i taj posao se naziva “order fulfilment process” a najprihvatljiviji prevod ovog izraza bi glasio “proces realizacije narudžbenice“. Inventar preduzeća e-trgovine se strateški skladišti u 3PL-ovom Fulfilment Centru u pripremi za izvršenje narudžbi kupaca. Nakon što kupac završi kupovinu u prodavnici e-trgovine, bira se inventar i kutije se pakuju, a zatim označavaju za otpremu.
Fulfilment Centri mogu da obrađuju i porudžbine između preduzeća (B2B) — obično veliku količinu proizvoda koji se šalju velikom prodavcu — kao i porudžbine od preduzeća do potrošača (B2C – Business to Customer), koje se šalju direktno na dom pojedinačnog potrošača.
Kada prodavac angažuje izvršenje e-trgovine, 3PL završava proces izvršenja u ime vlasnika prodavnice. Ovo uključuje sve, od upravljanja zalihama do pregovaranja o cenama sa prevoznicima!
Prenošenje procesa izvršenja porudžbina na 3PL može olakšati upravljanje zalihama, poboljšati korisničku uslugu i uštedeti prodavcu mnogo vremena da se fokusira na više strateških zadataka.
Šta je FULFILMENT WAREHOUSE (Fulfilment Skladište)?
Isto što i Fulfilment Centar. FULFILMENT Skladište se često zamenjuje terminom „centar za izvršenje“. Samostalno skladište se drastično razlikuje jer je obično mesto gde se samo skladišti zaliha, dok skladište za Fulfilment ima mnogo drugih poslova osim skladištenja.
Prosečno američko skladište ima nešto više od 2.500,kvm. Oko 35% skladišta je manje od tog proseka, dok oko 50% trenutnih skladišta ima 5.000,kvm ili više.
Koje su razlike između Skladišta i Fulfilment Centara ?
Hajde da pogledamo nekoliko razlika ove dve zgrade koje drže inventar.
Dugotrajno naspram kratkoročnog skladištenja
Iako je i samo skladištenje u opisu posla 3PL-ovog Fulfilment Centra– ipak glavni cilj Fulfilment Centra je da brzo “vrti” zalihe odnosno da što kraće traje skladištenje te da se što pre izmeni novim količinama.
U idealnom slučaju, inventar ne bi trebalo da stoji u Fulfilment Centru više od mesec dana, ili bi trgovac mogao biti “zaglavljen” plaćajući visoke naknade za skladištenje. Međutim, prodavci bi trebalo proaktivno da pošalju više zaliha u svoje Fulfilment Centre kako bi bili sigurni da uvek ima dovoljno proizvoda pri ruci pre isporuke.
Uloga skladišta ili rešenja za skladištenje na zahtev je skladištenje proizvoda, dok je uloga Fulfilment Centra da efikasno ispuni očekivanja kupaca u vezi sa otpremom. Ovo je omogućeno kada trgovci na malo skladište zalihe u Fulfilment Centrima koji se nalaze u blizini svojih kupaca, kako bi smanjili troškove isporuke, vreme u tranzitu i zone isporuke.
Operacije
Za razliku od skladišta koja su statičnija ili neaktivna, Fulfilment Centar ima kontinuirano kretanje i mnogo je složeniji rad. 3PL pruža razne usluge izvršenja porudžbina u Fulfilment Centru, uključujući:
Prijem inventara
Generisanje piking lista i piking proizvoda
Kitting and Assemblying*
Pakovanje kutija
Označavanje pošiljki
Nalozi za otpremu
Upravljanje povratima (vraćenom robom)
Što se tiče onoga što se operativno dešava u skladištu, glavna radnja se dešava kada se zaliha dodaje ili prenosi. Nema mnogo dodatnih usluga koje se nude.
* Kitting and Assemblying* – bukvalni prevod ovde nije od pomoći: Kitting and Assemblying je usluga koju nudi većina Fulfilment Centara a znači pakovanje artikala koji stižu u odvojenim komadima/pošiljkama, u jednu pošiljku, pre nego što ih kupci naruče.
Učestalost preuzimanja od strane prevoznika
Kompanija za Fulfilment uslugu može imati odnose sa mnogo različitih prevoznika. Pošto Fulfilment Centar funkcioniše kako bi Izvršio porudžbine direktno do potrošača čim se postave, potrebni su im prevoznici (kamion + kombi) da preuzimaju pošiljke barem dnevno. Ovo osigurava da će porudžbine biti isporučene potrošačima na vreme, kako je obećano.
U zavisnosti od određenih usluga koje kompanija za Fulfilment nudi, prevoznici će možda morati da preuzimaju porudžbine kupaca u određeno vreme svakog dana, prema opciji isporuke koju je kupac izabrao – “isporuka istog dana”, ili “sledećeg dana”. Ostali prevoznici i službe imaće redovno zakazane preuzimanja, kako za domaće tako i za međunarodne pošiljke. Drugim rečima, da bi Fulfilment do kraja funkcionisao kako treba, od kritičnog značaja su i kamiondžije i drugi prevoznici koji će morati da vrše preuzimanja u tačno dogovorenim terminima.
Kompanije koje se bave Fulfilmentom maloprodaje imaće rok za isporuku porudžbina. Na primer, porudžbine kupaca poslate do podneva po lokalnom vremenu biće obrađene u Fulfilment Centru i isporučene istog dana.
Suprotno tome, skladištu će obično biti potrebna zakazana, ređa preuzimanja, jer je isplativije slati teret i imati kutije umotane zajedno na paleti umesto generisanja pojedinačnih nalepnica za otpremu.
Prednosti korišćenja Fulfilment Centra
Koje su glavne prednosti za onlajn prodavce koji koriste usluge profesionalnih provajdera Fulfilment-a?
Eliminišite skladištenje inventara i kutija za pakovanje
Nije iznenađenje da mnoga preduzeća za e-trgovinu žele da izbegnu muke oko skladištenja zaliha ili bavljenja skladištenjem zaliha nastalih iz e-poslovanja.
Štaviše, ako ne želite da pakujete kutije i trčite do pošte svaki dan, Fulfilment Centar je odlična alternativa. Znak broj jedan da je vreme da koristite ove usluge je kada više niste u stanju da pratite sve veći obim narudžbi. Dobavljači Fulfilmenta, bez obzira da li su specijalizovani za veleprodajno ili maloprodajno izvršavanje, pomažu vam da provedete manje vremena brinući se o pakovanju zaliha i poštanskih poslova i daju vam više vremena da unapredite svoje poslovanje.
Fokusirajte se na širu sliku
Iako su pakovanje kutija i isporuka narudžbi kupaca od ključne važnosti za ispunjavanje očekivanja potrošača, to su generalno zadaci koji se lako mogu preneti na spoljne saradnike. Preduzetnici i menadžeri prodavnica e-trgovine imaju beskonačnu listu obaveza, tako da moraju ostati laserski fokusirani na zadatke koje samo mogu da urade oni sami i one koje će im pomoći da skaliraju stvari oko sebe i zarade novac.
Odvajanje vremena utrošenog na izvršenje porudžbina i umesto toga fokusiranje na marketing, korisničku podršku i upravljanje proizvodima može pomoći da preduzeća e-trgovine budu više strateški nastrojena a manje operativno. Nikada neće biti dovoljno vremena u jednom danu, ali korišćenje profesionalnog Fulfilment Centra može pomoći prodavcima da budu proaktivniji u drugim oblastima poslovanja.
Prepustite to stručnjacima
Dolazna i izlazna logistika može biti izazovna, a Fulfilment Centar je složena mašina sa mnogo pokretnih delova koji moraju istovremeno da rade zajedno. Od obrade porudžbina i upravljanja zalihama do priprema za pikove sezonske kupovine, Fulfilment kompanije su stručnjaci u ovom domenu i sve su to videle već i ranije.
Jedan Fulfilment Centar rukuje operacijama za bezbroj preduzeća e-trgovine i redovno šalje milione porudžbina. Zbog toga ih njihov obim i iskustvo čine strateškim partnerom.
Ove kompanije takođe mogu da podstaknu veću efikasnost u svemu, od niskih cena isporuke o kojima pregovaraju sa prevoznicima do broja, veličine i lokacija njihovih Fulfilment Centara– a sve to da koriste kompanije e-trgovine sa kojima rade.
Automatizujte Skladištenje i Fulfilment
Moderne Fulfilment kompanije drže tehnologiju u centru svojih usluga. To znači da se svaki korak procesa automatski dokumentuje u realnom vremenu kako bi preduzeća e-trgovine znala status svog inventara i svake porudžbine u centru, a da ne moraju da budu tamo.
Ovo je moguće kada primenjena rešenja imaju integraciju sa platformama za e-trgovinu i tržištima kojima se obraćaju. Ova veza omogućava da se svaka porudžbina kupca automatski pošalje u Fulfilment Centar kako bi bila izuzeta, spakovana i isporučena. Kada se pošalju, informacije o praćenju se vraćaju u prodavnicu e-trgovine i dele sa kupcem.
F A Q
Često postavljana pitanja o FULFILMENT Centru
Pronađite odgovore na neka od gorućih pitanja o Fulfilment Centrima!
Da li se Fulfilment Centri bave upravljanjem zalihama?
Da! Fulfilment Centri primaju zalihe, sortiraju i skladište proizvode u odgovarajućim pakovanjima, na policama ili paletama, i prate stanje na zalihama. Cilj skladištenja zaliha u Fulfilment Centru je da se zalihe brzo predaju i narudžbine isporuče što je moguće efikasnije.
Većina Fulfilment Centara će obezbediti tehnologiju koja će pomoći preduzećima za e-trgovinu da upravljaju svojim inventarom izdaleka, uključujući alate za praćenje zaliha koji vam pomažu da znate kada da proaktivno promenite porudžbinu proizvoda kako biste sprečili zalihe.
Koliko kvadratnih metara mi treba?
Ako odlučite da sami izvršavate porudžbine kupaca, ukupna kvadratura koja vam je potrebna za upravljanje inventarom zavisiće od nekoliko faktora. Jedan je količina jedinstvenih SKU-ova (SKU – STOCK KEEPING UNIT – Komad pakovanja u kome se skladišti određena roba) koje imate. Na primer, ako prodajete košulje u svojoj e-trgovini, svaka veličina i boja će trebati svoju lokaciju za skladištenje.
Dva je obim vaše porudžbine. Ako šaljete samo 150 porudžbina mesečno, možda ćete moći da držite svoj inventar u svom podrumu, garaži, itd. Ali ako šaljete nekoliko hiljada porudžbina kupaca mesečno, biće vam potreban prostor da povećate svoju operaciju Fulfilmenta i skladištite višak inventara. Uvek ćete želeti dovoljno zaliha pri ruci da sprečite nestašice.
Konačno, moraćete da razumete svoje planove rasta kako biste bili sigurni da se nećete useliti ili zakupiti prostor koji ćete odmah prerasti.
Zahvaljujući e-trgovini, ovih dana je sve teže pronaći skladišni prostor. I može biti skupo iznajmljivanje ili kupovina skladišnog prostora na lokacijama na kojima borave vaši klijenti, kao što je isporuka u veće gradove. Ako radite sa kompanijom za Fulfilment, svaki centar će verovatno imati stotine hiljada kvadratnih stopa (desetine hiljada kvadrata) podeljenih među preduzećima za e-trgovinu.
Da li Fulfilment Centar može da izvrši jednodnevnu ili dvodnevnu isporuku?
Da, mnogi Fulfilment Centri nude opcije ubrzane isporuke, uključujući isporuku istog dana i dva dana. Tačne usluge će zavisiti od geografske lokacije centra, tehnologije i operacija koje se koriste i prevoznika koji se koriste.
Kako funkcioniše obrada porudžbine?
Porudžbina se obrađuje nakon što kupac obavi kupovinu u vašoj e-trgovini. Platforma za e-trgovinu koja pokreće prodavnicu će poslati detalje porudžbine tehnologiji koja se koristi u Fulfilment Centru. Ovo upozorava osoblje centra da prikupi sa skladišnih lokacija naručene proizvode, upakuje ih u kutiju, označi paket i isporuči narudžbu.
Odatle, informacije o praćenju mogu da se vrate na platformu za e-trgovinu i podele sa klijentima tako da znaju gde je njihova porudžbina u svakom momentu i koji je njen trenutni status.
Koja je dobra cena za Fulfilment rešenje?
Kada sami izvršavate porudžbine kupaca, vi ćete biti odgovorni za nabavku i plaćanje vašeg skladišnog prostora i opreme, plata osoblja, sistema upravljanja skladištem, osiguranja od odgovornosti radnika, kutija i zaliha za pakovanje, poštarine i još mnogo toga. S obzirom na brojne direktne i indirektne logističke troškove, tačan trošak se često potcenjuje.
Troškovi eksternog Fulfilmenta će se razlikovati među kompanijama za Fulfilment, ali obično vaše naknade uključuju prijem vašeg inventara, skladištenje ili skladištenje artikala i isporuku proizvoda. U zavisnosti od dobavljača, mogu postojati i pojedinačne naknade za svaki zadatak, kao što su komisioniranje u skladištu, pakovanje..
Usluge eksternog Fulfilmenta mogu na kraju biti skuplje od samostalnog rada, ali to se često radi da bi se uštedelo vreme. Pošto skoro svaka kompanija za Fulfilment cenu svoje usluge neznatno razlikuje, moraćete da ispitate celokupnu cenu usluge, uzimajući u obzir svaku moguću naknadu.
Kakvu uslugu korisnicima treba da očekujem?
Dok Fulfilment kompanije teže savršenstvu, usluge izvršenja i isporuka su skloni greškama. Sa transportnim prevoznicima, vaši klijenti će u nekom trenutku doživeti oštećene, izgubljene ili ukradene pakete. Iako je neizbežno, to je način na koji ćete, uz podršku vaše kompanije za Fulfilment, pomoći svom klijentu kroz ovaj proces koji će na kraju uticati na korisničko iskustvo.
Fulfilment kompanije treba da vas osnaže da vodite svoj posao e-trgovine pomoću pravih alata i smernica. U zavisnosti od obima porudžbine, možda ćete imati posebnog menadžera naloga. U suprotnom, očekujte da će tim podržati vaše poslovanje i odgovoriti na sva pitanja koja imate.
Usluga koju dobijate takođe može zavisiti od toga da li kompanija ima svoje Fulfilment Centre ili radi sa spoljnim osobljem.
Bez obzira na to, trebalo bi da očekujete transparentnost i vidljivost učinka bilo koje kompanije za Fulfilment obaveza.
Zaključak
Efikasno i ekonomično upravljanje zalihama je od ključnog značaja za svaki posao e-trgovine. Iako se „Skladište“ i „Fulfilment Centar“ često koriste naizmenično, potreba za jednostavnim skladišnim prostorom za skladištenje inventara je drugačija od potrebe za kompletnim logističkim uslugama izvršenja.
Takve razlike se svode na tip kompanije sa kojom radite: skladišna kompanija koja može pomoći u skladištenju velikih količina zaliha tokom dužeg vremenskog perioda ili kompanija za Fulfilment koja može brzo da isporuči porudžbine vašim klijentima iz njihovih Fulfilment Centara.
Priprema: Trasing Media, Decembar 2022.