Pogled sa strane
Poslednjih godina, pod pojmom Industrija 4.0 automatizacija je ušla u nova ( i stara) područja tradicionalnih proizvodnih procesa. Međutim, skladištenje i intralogistika nisu toliko usvojili nove tehnologije automatizacije za poboljšanje poslovanja kao njihove kolege iz proizvodnje.
S obzirom da su se pritisci na intralogistiku znatno povećali u 2020. godini, sada bi moglo biti vreme za nove, digitalizovane načine rada. Stephen Haies, generalni direktor (i specijalista za automatizaciju logistike Beckhoff Automation UK), istražuje kako menadžeri logistike i skladišta mogu osigurati svoje poslovanje za budućnost.
Sektor intralogistike u skladištenju (Logistički-Distributivni-Fulfilment Centri) je onaj koji se suočio sa rastućom potražnjom i izazovima u proteklih deset godina, kao i sa temeljnim promenom u svojoj ulozi u organizacijama, od nebitnog i skrajnutog do fundamentalno važnog. Tamo gde je nekada intralogistika bila jednostavno neophodan proces za distribuciju proizvoda i bilo koji fokus na efikasnost bio je prvenstveno smanjenje troškova, sada je sposobnost brzog i efikasnog upravljanja distribucijom robe, i predstavlja važan deo vrednosti koju kompanija stvara za svoje kupce.
Mnogo promena u percepciji vrednosti intralogistike izazvano je porastom e-trgovine i njenim efektom na očekivanja i navike krajnjih korisnika. Tradicionalni sezonski vrhunci potražnje pomereni su na veće visine, skladišta i čvorišta za sortiranje sada upravljaju većim brojem paketa i povećala su se očekivanja kupaca od brzih isporuka – često za određeni vremenski period tokom dana. Ovo promenjeno ponašanje proširuje se i na e-trgovinu i takođe je uticalo na očekivanja kupaca uopšte.
Porast e-trgovine takođe je podstakao veću konkurenciju između kompanija. Prema eMarketeru, e-trgovina predstavlja relativno mali, ali brzo rastući udeo u svetskoj prodaji, povećavajući vrednost sa 2400 Milijardi$ u 2017. godini na 3500 Milijardi$ u 2019. Očekuje se i rast po godišnjoj stopi +18% do 2023. godine, kada će dostići procenjenih 6500 Milijardi$. Postoji samo jedno upozorenje u ovom predviđanju: napravljeno je pre pandemije COVID-19.
Prema podacima koje je prikupio Digivante, e-trgovina je iznenađujuće procvetala u prva tri meseca pandemije koronavirusa pošto su u Velikoj Britaniji uvedene mere zaključavanja. U poređenju sa istim periodom 2019., maloprodaja je u sesijama porasla u proseku za 21 procenat, a prosečni prihod porastao je za 63 procenta! Ova povećana prodaja stvoriće (i već je stvorila) dodatni pritisak na intralogističke operacije, koje je već pogoršalo smanjenje osoblja i zahtev da se poštuju mere socijalnog udaljavanja, i držanje odstojanja.
Prema podacima koje je prikupio Digivante, e-trgovina je iznenađujuće procvetala u prva tri meseca pandemije koronavirusa pošto su u Velikoj Britaniji uvedene mere zaključavanja. U poređenju sa istim periodom 2019., maloprodaja je u sesijama porasla u proseku za 21 procenat, a prosečni prihod porastao je za 63 procenta! Ova povećana prodaja stvoriće (i već je stvorila) dodatni pritisak na intralogističke operacije, koje je već pogoršalo smanjenje osoblja i zahtev da se poštuju mere socijalnog udaljavanja, i držanje odstojanja.
Ovi faktori u kombinaciji doveli su do povećanog interesa za automatizaciju i digitalizaciju u intralogistici i vratili u prvi plan ideju o „pametnim skladištima“, gde su automatizovane i povezane tehnologije uobičajene.
Automatizacija za budućnost
Određeni automatizovani procesi prisutni su u skladištima već duži niz godina. Međutim, intralogistika “otporna na budućnost” uključuje više od puke automatizacije procesa. Ključ je automatizovati i povezati procese i opremu na takav način da se lako i brzo kontroliše i prilagođava po potrebi, bilo da njome rukuju operateri ili složeni algoritmi u budućnosti.
Na primer, transportni sistemi se decenijama koriste za automatizaciju linearnog rukovanja proizvodima. Transportovani proizvodi bili su izloženi pritiscima koje su stvarali međusobno pa je stopa oštećenja proizvoda bila značajno visoka. Danas ovaj problem ne postoji, tehnologija je evoluirala da bi postala efikasnija i prevazišla probleme poput ovog. Jedno od rešenja je “multi zoned conveying system” koji predstavlja efikasno rešenje za upravljanje protokom i akumulacijom proizvoda kroz skladište ili postrojenje za sortiranje. Ovi sistemi mogu omogućiti akumulaciju nultog pritiska (ZPA, ZeroPressureAccumulation), izbegavajući potencijalna oštećenja ili nedostatke na proizvodima.
Budući da “multi-zonski” transporteri obično imaju više elektromotora postavljenih tokom čitave konstrukcije, od vitalnog je značaja da se svakim motorom može upravljati kako bi se osiguralo efikasno kretanje proizvoda. Najefikasniji način da se to postigne je osigurati brzu komunikaciju podataka i upravljanje motorima, koristeći istu platformu kao i druge aplikacije za kretanje.
Da bi se pozabavio tim problemom, Beckhoff je nedavno predstavio EP7402 EtherCAT BOX, kontroler za transportne sisteme sa motorizovanim rolnama (MDR) koji obavlja kontrolu u softveru za automatizaciju TvinCAT 3 koji je poznat inženjerima. To takođe znači da se dijagnostički podaci iz kontrolera mogu preneti nazad u TvinCAT analitiku da bi podržali daljinsko praćenje i prakse predviđanja održavanja.
Presudno je što je EP7402 kompatibilan sa svim jednosmernim motorima bez četkica, bez obzira na proizvođača, i dizajniran je da zahteva minimalno kabliranje pomoću One Cable Automation. To ga čini idealnim za uklapanje u višezonske transportne sisteme, bez obzira na veličinu, uz minimalne troškove kablova i laku instalaciju. Smanjeno kabliranje može takođe dati bržu reakciju na protok proizvoda podržavanjem lokalizovane kontrole zona, omogućavajući ZPA akumulaciju.
Kada je kontrola transportera i upravljanje uspostavljeno kao rutina, menadžeri logistike mogu započeti operaciju “futureproof”. U osnovi su transportni sistemi okosnica logističkog okruženja, tako da je važno da budu robusni i efikasni. Kada je ovo postignuto, stvaranje pametnog skladišta postaje stvar uvođenja sofisticiranijih automatizovanih sistema.
Na primer, robot za “pick and place” / “uzmi i stavi na mesto” može znatno povećati efikasnost izvršenja, istovremeno nudeći fleksibilnost i podržavajući mere socijalnog udaljavanja. Pored toga, tehnologije kao što su autonomna vođena vozila (AGV) i inteligentni sistemi kretanja poput Beckhoff-ovog KSPlanar-a sve se češće pojavljuju u skladištima za nelinearno rukovanje proizvodima. Svaka od ovih tehnologija uklapa se u koncept „pametnog skladišta“ i prilagođena je strožim higijenskim smernicama i smernicama radne snage donesenim zbog COVID-19.
Svakoj od ovih tehnologija zajedničko je potreba za brzom i pouzdanom komunikacijom podataka i stabilnom kontrolom. Umesto da intralogistiku činimo kompleksnijom, ima smisla povezati ove uređaje i sisteme u jednu platformu, zajedno sa kontrolerima motora koji podupiru transportere. Tako na inteligentan način možemo da intralogistiku i pametno skladištenje učinimo upravo – “futureproof”.
Priredio
Petar Gligorijević, TRASING doo