Danas i laici znaju za postojanje i značaj transportera i transportnih sistema u proizvodnim i distributivnim sredinama – zna se da su nezamenjivi, zna se da ne menjaju ljude u radu niti im oduzimaju radna mesta već naprotiv – omogućavaju rad ljudi na optimizovan, efikasan i automatizovan način. Toliko puno transportera na sve strane i grane industrije zasigurno znači – obimnu trgovinu rezervnim delovima odnosno komponentama.
Statistika kaže da ćete na jedan kupljeni transporter izvršiti još 22 kupovine delova za isti transporter, za vreme trajanja njegovog radnog veka. Šta su komponente transportera? To su svi elementi (pojedinačno) koji čine transporter. Prirodno – nama je ovde akcenat na komponentama koje se izmenjuju/koriste kao rezervni delovi pa su to na prvom mestu habajući elementi a zatim i oni koji se pokvare-polome-oštete u toku rada dejstvom mehaničke sile.
Oblast komponenti je mnogo zanimjivija od oblasti transportera *ako zanimljivo znači dinamično u poslu. Proizvođača transportera u Evropi ima puno ali svi oni, u 95% slučajeva, za izgradnju svojih transportera za unutrašnji transport koriste komponente 10ak evropskih kompanija a to su: FLEXLINK, SYSTEM PLAST, REXNORD, MOVEX i još neki. To su zapravo 10 igrača koji vode ovu industriju. Delovi šasije su od fabrikovanog čelika i on nema mnogo značaja. Jer, transporter se u celinama deli na 3: ŠASIJU (čelični fabrikati), elemente OSLONCA (noge, nogice, šape, šapice itd) i POGONSKOG sistema čiji glavni deo je upravo medijum kretanja – traka, obična, pvc, flite top, modularna, čelična, ili rolna, zatim pogonski sklop motora i reduktora. Ukoliko u pitanju nije specijalna namena – jedna od ovih 10 firmi je snabdevač najverovatnije
TRŽIŠTE KOMPONENTI U SRBIJI
Po logici stvari, ovakvi proizvođači (komponenti) najčešće biraju jednog distributera za jednu zemlju, kako bi izbegli sudaranja, konflikte u cenama i najgore – zbunjivanje kupaca kojih nema mnogo. Kupci proizvoda ovih kompanija su uglavnom etablirane, jake i stabilne kompanije. One koje to nisu tražiće jeftinija i nekvalitetna rešenja iz Turske ili Irana i Kine. *Procena o vrednosti tržišta na godišnjem nivou bazira se na aktivnostima kompanija u Srbiji koje trguju komponentama evropskih proizvođača.
Nota: trend kineskih industrijskih proizvoda kod nas – nije nov ali kroz vreme se dešava promena opšte karakteristike (ili verovanja) o kvalitetu. Naime, sve češće se pojavljuju proizvodi koji kvalitetom mogu da pariraju evropskim top proizvođačima i čija cena opravdava rizik. Ova ponuda još uvek nije artikulisana ali bez sumnje – to je ono što nas čeka i što se već dešava jer ovo tržište više je nego spremno za igrače koji mogu da ponude značajno nižu cenu za isti kvalitet. A dobar glas daleko se čuje.
Dakle, imamo 10ak glavnih distributera (ili prodavca – neki proizvođači ne žele da daju distributerstvo ni jednoj firmi iako imaju prodavca , često zbog mišljenja da principal (proizvođač koji dodeljuje distributerstvo) neće biti predstavljen na adekvatan način i da se brend ne može prezentovati kroz lokalne kompanije. Na žalost, često su u pravu.
*Kada govorimo o distribuciji proizvoda stranih firmi na teritoriji Srbije, treba imati na umu sledeće činjenice:
– iz perspective distributera – ekskluzivna distribucija je najbolje a za mnoge i jedino smisleno i prihvatljivo – na taj način samo distributer ima ekskluzivno pravo prodaje proizvoda na dogovorenom tržištu. To praktično izbacuje konkurenciju sa istim proizvodom i ostavlja vas sa konkurencijom koja ima konkurentski proizvod drugog brenda – što je mnogo bolji ambijent za poslovanje.
– iz perspektive principala često se pogrešno shvata i vidi tržište koje obrađuje distributer: vrlo retko su principali spremni da se izlažu finansijskom trošku i ulaganju ne razumevajući da su na tržištu koje se tek otvara za njih i da će svako ulaganje u ulazak biti obilno nagrađeno. Zvuči neverovatno ovako fundamentalno nerazumevanje ali onome ko to vidi daje veliki prostor za uspeh.
Ako ste (samo) trgovac vi znate vaš katalog, sam proizvod retko viđate. Trasing ima veliku komparativnu prednost – deo koji vam nudi/prodaje – je i sam koristio u svojim transportnim sistemima te će na pravi način znati da vam pruži podršku za vaše potrebe.
Mi znamo šta znači brzina i koliko ona utiče na performanse poslovanja i odlučivanja u poslu. Da ne bismo forsirali brzinu na uštrb kvaliteta, mi automatizujemo scenarije iz velikog broja repetitivnih radnji (eg – 100 uvoza godišnje znači uvoz na 2.5 dana) ali još važnije, baratamo visokom prediktabilnošću. Šta, kada, koliko. To dodatno poboljšava preciznost u radu i učvršćuje poverenje koje kupci imaju.
NOTA BENE: Trasing je generalni zastupnik i distributer proizvoda italijanske kompanije Movex S.p.A. na tržištu Srbije. Kao dizajner TS/ Transportnih Sistema, Trasing koristi Movex proizvode i ugrađuje ih u svoje transportere. Na taj način, distribucijom i proizvodnjom, vršimo dvojaki impakt na tržište. Najvažnije, nove tehnologije, materijale i proizvode pretvaramo u radnu rutinu i dolazimo u poziciju da pružimo vrhunsku uslugu klijentima, ka i najnovije tehnologije, pre drugih. .