Iznos na fakturi za transportere nije poslednje plaćanje u vezi tog transportera ili transportnog sistema ali ti budući  troškovi mogu se značajno smanjiti donošenjem ispravnih odluka na mestu i u vreme inicijalne nabavke transportera. Ako je transporter specificiran na odgovarajući način i dizajniran za buduću upotrebu, troškovi koji slede sa vremenom mogu se predvideti i svesti na minimalnu meru. A radi se o velikim iznosima novca.

Tri osnovna troška koje transportni sistem nosi:

  • Početni troškovi – najlakši za razumevanje i kvantifikovanje. Ovo je trošak same opreme, njene instalacije i softverskog upravljanja (ako ga ima).
  • Operativni troškovi – upotreba električne energije potrebne za rad transportera.
  • Troškovi održavanja – rezervni delovi, habajući delovi i troškovi rada na njihovoj izmeni/ugradnji.

Ovi troškovi su raspoređeni dužinom životnog veka transportera ili transportnog sistema, tako da bi formula koja može da izrazi koliko će koštati vaš transporter bila:

TCO (“Total Cost of Ownership” tj. ukupni troškovi vlasništva) =

( IC (“Initial Cost” tj. početni trošak) +

OC (“Operational Costs” tj. operativni troškovi) +

MC (“Maintenance Costs” tj. troškovi održavanja) ) /

korisni vek trajanja sistema.

Veći početni troškovi mogu se nadoknaditi nižim troškovima održavanja i rada tokom vremena ako se donesu ispravne odluke kada se oprema specificira i naručuje. Vice versa – početne uštede mogu biti “pojedene” većim operativnim troškovima i troškovima održavanja, ali ni jedno ni drugo nije tako skupo kao transportni sistem koji ne može da obavi posao za koji je predviđen. Dugoročni troškovi mogu lako nadmašiti početne troškove. Koji su stvarni, dugoročni troškovi i šta možete učiniti da ih kontrolišete?

Zašto su ukupni troškovi vlasništva toliko važni?

Jednostavno, nepažljivim postupanjem i kroz pogrešne odluke kupac (korisnik) može lako i brzo preći put od izuzetnog benefita i koristi do potpunog promašaja. Ukupni troškovi su relevantno merenje koje nam govori da li je projekat transportera uspešan ili ne. Stavke koje mogu pomoći u kontroli ukupne vrednosti su:

  • Tip transportera – pravilno odabrani tip transportera u odgovarajućoj primeni je efikasniji (od svakog drugog tipa) i zahteva manje održavanja
  • Upravljanje (softversko) transporterima – može vam pomoći u kontroli troškova tokom vremena
  • Pogonski mehanizam – efikasnost koja se može postići i smanjeno održavanje
  • Prilagodljivost transportnog sistema i njegova skalabilnost

Tip transportera

Nisu svi transporteri jednaki, a najbolji tip transportera za datu aplikaciju se određuje u zavisnosti od primene, situacije i lokacije. Kada određujete transportere, morate uzeti u obzir ove faktore:

  • Konfiguracija
  • Aplikacija
  • Zahtevi za propusnost tj kapacitet transportera

Primer:

Uporedite dva valjkasta transportera: jedan sa konvencionalnim pogonom a drugi sa inovativnim 24V decentralizovanim pogonom. Ovaj prvi je jeftiniji pri nabavci opreme i manje je efikasan u radu. Ovaj drugi (24V) je skuplji pri inicijalnoj nabavci ali je daleko efikasniji u radu.

Stvar ipak nije tako prosta: rešenje od 24 volta, naravno, nije savršeno za svaku primenu. Ovo se mora proceniti tokom faze specifikacije. Na primer, ravnu liniju akumulacionog transportera od 100m dužine može bolje opsluživati konvencionalni akumulacioni transporter. Centralizovani pogonski sistem može koštati 11-12% manje tokom 15-godišnjeg životnog veka. Međutim, ako imate sistem sa više krivina i spajanja i drugu integrisanu opremu, plaćanje veće početne cene za decentralizovani pogonski sistem može u velikoj meri smanjiti potrošnju električne energije i povećati svestranost sistema čime bi se vrlo lako (brzo) nadoknadili veći početni troškovi.

Pogon Transportera

Pogon je verovatno najvažniji aspekt svakog sistema transportera.  Specifikacija pogonskog sklopa ima direktan uticaj na svaki aspekt operativnih troškova – osnovni operativni kao i  na održavanje i energetsku potrošnju. Osnovne komponente pogonskog sklopa su njegov elektro motor, reduktor brzine i komponente za prenos snage.  Međutim, sam sklop može biti i drugačiji i obimniji – može sadržati varijator za mehaničku regulaciju brzine izlaznog vratila motora ili u modernijim varijantama može uključivati i frekventni regulator koji osim puke promene brzine dozvoljava i kompleksnije “setovanje” (programiranje) same aplikacije – prema njenim potrebama.

Elektro motor:

Motori postaju sve efikasniji.  Oni su konfigurisani kao standardno efikasni, energetski efikasni i superefikasni s tim da u klasi super efikasnih opet imamo podelu na menje i više super efikasne. Kako napredujete, svaki korak može biti “samo” dodatnih  3% efikasnosti. Ali u aplikaciji prosečno velikog distributivnog centra, jednostavni prelazak sa standardnog na efikasan nivo motora može uštedeti od 10.000 do 30.000 EUR godišnje (u zavisnosti od funkcija i broja pogonskih jedinica). Minimalni dodatni početni troškovi često se isplate u kratkom vremenskom periodu.

Kako se energetska efikasnost povećava, tako se povećava i vek trajanja motora. Ovo smanjuje troškove održavanja i zamene tokom vremena.

Reduktor je komponenta koja se često zanemaruje, ali standardni, pužni reduktor je 50-90% efikasan. Zupčasti reduktor je efikasan 95-98%. Pužni reduktor je u redu kada koristite transporter sa reduktorom u prenosnom odnosu 10:1. Ali ako koristite transportne trake sa reduktorima prenosa u opsegu 60:1 ili 80:1, nivoi efikasnosti mogu značajno pasti sa pužnim reduktorom.

Dakle korak sa pužnog na zupčasti reduktor može da poboljša efikasnost sa 50-90% na 95%-98% efikasnosti.

Ako možete više od 10.000,EUR (opet – pričamo na primeru prosečnog distributivnog centra) da uštedite godišnje sa jednostavnim povećanjem efikasnosti vašeg elektro-motora od 3%, zamislite šta može učiniti povećanje efikasnosti od 8-10%. Reduktori ne samo da pružaju efikasnost, već i smanjuju troškove održavanja i produžavaju životni vek motora i transportera. Jednom reči – čine bolji transporter.

Sintetičko podmazivanje je još jedna karakteristika koja može dodati par procentnih poena u efikasnosti.

Komponente za prenos snage

Opcije komponenti za prenos snage, u smislu povećanja efikasnosti i smanjenja troškova održavanja uključuju:

  • Lanac i lančanik
  • Zupčasti remen i lančanik
  • Direktan pogon

Pogoni lanca i lančanika bili su najpopularniji, podrazumevani standard u industriji transportera sve dok tehnologija transmisije nije uznapredovala, pa su oni danas takođe i najskuplji za rad. Oni su od ova tri tipa najzahtevniji za održavanje. Sa njihovom potrebom za podmazivanjem, te samom težinom i rubusnošću, rukovanje je sve samo ne lako i jednostavno. Danas postoje i lanci visoke efikasnosti i sa malo potrebnog održavanja koji mogu imati povrat ulaganja od oko godinu dana.  Možete čak i naknadno ugraditi ove lance u starije sklopove transportera koji su napravljeni pre nego što su se pojavili ovi lanci.

Zupčaste remenice se ponekad koriste umesto lanca, ali postignuta efikasnost uglavnom neće imati adekvatan povrat ulaganja u većini aplikacija.

Bolja opcija za smanjenje troškova prenosa je upotreba direktnog pogona. Ovo eliminiše troškove održavanja i rezervnih delova povezanih sa opremom za prenos snage. Uklanjanje tih mehaničkih komponenti takođe smanjuje održavanje. Direktni pogoni su efikasniji i imaju povraćaj ulaganja od 2 do 3 godine.

Prilagodljivost i fleksibilnost

Ne postoji ništa gore od “zarobljavanja” u opremu koja se ne može promeniti kada to zahtevaju poslovni uslovi, tako da fleksibilnost sistema ima direktan i ubedljiv uticaj na cenu posedovanja transportera. Ovaj faktor se svodi na:

  • Fleksibilnost – da li se vaš sistem transportera može konfigurisati tako da ispuni promenljive zahteve?
  • Promene veličine proizvoda – da li vaš sistem može da se prilagodi kutijama ili teretima različitih veličina? Kada su proizvodi duži, može li transportni sistem da ih nosi?
  • Dinamička alokacija zona može prilagoditi akumulacioni transporter nultog pritiska različitim veličinama proizvoda.
  • Režimi (pro)puštanja proizvoda (singulacija, puž, kaskadno): ako je vašem sistemu u početku potreban režim singulacije, može li se prebaciti na kaskadni režim za veći protok pri istoj brzini? Ovo minimizira praznine između kutija, omogućavajući više transportovanog proizvoda u istom prostoru za isto vreme.
  • Konfiguracija pojedinačne zone: spajanje proizvoda, prenos proizvoda i radne stanice/stanice za odabir. Ako morate da dovedete softverskog inženjera da promeni i resetuje vaše zone, to je dodatni operativni trošak. Ako primenite prilagodljivi transporter koji to može da uradi u hodu, operativni troškovi se smanjuju.
  • Sortiranje. Možete li kontrolisati odredište kutija bez opsežnog redizajna? Ako proizvođač transportera to mora da uradi, to će bez sumnje biti dodatni trošak.

Nekoliko godina unazad kao važan aspekt i poželjna karakteristika transportnog sistema navodi se – skalabilnost. Skalabilnost znači spremnost sistema da se rekonfiguriše i menja sa što manje troškova u vremenu i novcu.

Korisni (radni) vek

Što duže traje transporter, to manje košta tokom vremena. Ovo se može podeliti na tri osnovna faktora: pouzdanost, podrška i obuka.

Pouzdanost komponenti je od kritičnog značaja. Od motora preko reduktora do ležajeva i kaiševa, sve je važno. Na primer, Trasing koristi ležajeve koji pružaju najbolju vrednost i najduži vek trajanja. Komercijalni ležajevi nemaju takvu pouzdanost. To su jeftine investicije (mali dodaci u inicijalnom trošku) visoke vrednosti kroz vreme.

Podrška proizvođača: Da li ćete dobiti odgovarajuću obuku? Da li će delovi biti dostupni za pet ili deset godina? Da li je dokumentacija lako dostupna? Možete li lako pristupiti svom proizvođaču kada vam zatreba? Trasing je posebnu pažnju posvetio svakom od ovih koraka i pitanja: svaki transportni sistem koji izlazi iz naše proizvodnje praćen je preciznom i jasnom dokumentacijom za rad i održavanje sistema. Dokumentacija se predaje u štampanom i elektronskom obliku a u budućnosti je dostupna na zahtev klijenta potpuno besplatno. Takođe, Trasing uvek u garantnom listu navodi svoju obavezu isporuke rezervnih delova u roku od 10 budućih godina od dana predaje sistema. Obuke kod klijenta se podrazumevaju i obavljaju u dogovoru sa kupcem i/ili korisnikom sistema. Vođeni iskustvom, vremenom smo usvajali detalje kako bismo našim klijentima olakšali svaku vrstu postupanja: dobar primer za to su specijalne nalepnice na transporterima koje jasno pokazuju kada je vreme za različite vrste inspekcija i/ili održavanja. On-lajn su dostupni pokazni video filmovi koji jasno objašnjavaju kako treba obaviti različite zahvate na transporterima, i td. Svaki od ovih detalja u konačnom smanjuje iznos ukupnog troška “ownership”-a odnosno vlasništva nad transporterima.  

Preporučujemo da sledeća pitanja koja navodimo obavezno postavite isporučiocu/proizvođaču transportera i/ili transportnih sistema pri nabavci:

  1. Šta vas je motivisalo da odaberete tip transportera koji nudite?
  2. Koje karakteristike za uštedu energije su u vašem dizajnu?
  3. Koje je prosečno vreme između otkaza kritičnih i/ili habajućih komponenti?
  4. Koliko često je potrebno održavanje, koje vrste održavanja su predviđene?
  5. Koliko lako, brzo i jeftino (skupo) su dostupni rezervni i habajući delovi?
  6. Šta se dešava kada se promeni opterećenje transportera proizvodom (teretom koji se transportuje)?

Ova razmatranja će vam pomoći da razumete zašto je ponuđeni sistem ujedno i pravi sistem za vašu aplikaciju i da uštedite najviše novca u krajnjem rezultatu.

Menadžeri koji upravljaju skladišno – distributivnim centrima će već posle prve saradnje sa isporučiocima transportera i transportnih sistema imati jasnu sliku o potrebama i benefitima koje ovi sistemi donose. Iskustvo će im omogućiti da buduće projekte automatizacije pojedinih delova svog procesa sprovode brže i lakše nego ranije, sa mnogo manje nepoznatih i sa mnogo manje nedoumica. Od suštinskog značaja za jednu kompaniju je da se ova iskustva prenose i na mlađi kadar kako bi “dečije bolesti” prvih automatizacija ostale iza vas, u prošlosti. Sve ovo je direktno vezano za uspešnost nabavke i implementacije automatizacije i ultimativno vodi ka smanjenim troškovima vlasništva i rada ovih platformi.

Trasing stručnjaci u svakom inicijalnom (prvom) projektu nabavke kod jednog klijenta pokušavaju da u što većoj meri pojasne razloge za određena postupanja i naš generalni savet je – uvek ih slušajte jer rade za vaše dobro i za vašu stvar: zašto je neophodno prihvatiti veće troškove u startu, zašto je potrebno uložiti dodatno u setove obaveznih rezervnih delova i sklopova, zašto je potrebno pažljivo i revnosno sprovoditi svaku vrstu inspekcije, od svakodnevne vizuelne inspekcije do temeljnih godišnjih provera – sve to doprinosi krajnjem rezultatu koji glasi: automatizacija mora raditi u vašu korist. 

Trasing Media Tim, Jun/Jul 2024.

Comments are closed.