U svetu KVANTITETA, transporter je bio kralj. E-trgovina, PVC kese i potreba za neverovatnom fleksibilnošću predstavljali su kratkotrajni izazov, ali tehnologije prenosa i sortiranja povratile su krunu. Ako su je ikada i izgubile.

Rast e-trgovine dovodi do dubokih promena u načinu rada skladišta i distributivnih centara, a efekat je posebno izražen u svetu transportera i sistema sortiranja. Istorijski gledano, ovi sistemi su dizajnirani da ispunjavaju maloprodajne radnje i prvi konstruktori nikako nisu imali na umu današnji razvoj događaja.

Radeći u pojedinačnom/singuliranom protoku, ovi sistemi prevoze i procesuiraju jedan slučaj za drugim (paket za paketom). Ovaj dizajn postaje preglomazan i nefleksibilan u e-trgovini, gde se očekuje da oprema obrađuje svaku pojedinačnu stavku. Od malih prilagođavanja do celokupne zamene sistema, puno je mogućnosti za rešavanje problema.

„Smatram to putovanjem“, kaže Tim Kraus, direktor upravljanja proizvodima kompanije Hanivell Inteligrejted. „Cela industrija pokušava da pronađe bolja rešenja, jer prelazi na rukovanje pojedinačnim stvarima (personalizovano rukovanje). Trenutno je najvažniji element da transporteri i sorteri moraju biti u mogućnosti da se prilagode, da budu adaptabilni.“

Prilagodljivost nije karakteristika po kojoj su poznati transporteri i sistemi sortiranja. Brad Radcliffe, potpredsednik prodaje, sortiranja i distribucije kompanije Beumer Corp., kaže da se razmišljanje već promenilo:

„Sorteri i transporteri oduvek su smatrani fiksnim rešenjem za pokretnu metu, pa donekle nose tu stigmu“, kaže Radcliffe. „Tehnologija sada pruža veću fleksibilnost jer sada uključuje sledeću evoluciju komunikacije. U prošlosti, kada ste želeli da izmenite sorter, morali ste da vršite fizičke promene na njemu kako biste mu rekli da preduzme određenu akciju u određenom trenutku. Sada je u toku stalna komunikacija, tako da možete sistemski da menjate sortiranje u letu. Ovo je potpuna promena igre, a kupci će shvatiti da je to ogroman i važan deo slagalice”.

Modifikacije, moduli i održavanje

Materijali za rukovanje zahtevaju visoko konfigurabilnu opremu jer ne postoje dve iste aplikacije. U stvari, kaže Kraus, jedan standardni transportni proizvod (transporter) mogao bi da se konfiguriše na milione različitih načina, u zavisnosti od dužine, brzine, veličine motora, komandi i još mnogo toga. Ali, šta ako biste želeli da transformišete transporter koji imate u neki od njegovih drugih mogućih oblika?

Prema rečima Kena Ruehrdanza, menadžera tržišta distributivnih sistema za Dematic North America, tehnologija mora biti dizajnirana, projektovana i implementirana tako da se može lako rekonfigurisati.

„Mnogi profesionalci mogu smatrati prenos i sortiranje starom tehnologijom iz 1990-ih za transport I obradu pakovanja, ali ona ima temeljno mesto u novom, modernom DC-u“, kaže Ruehrdanz. „Metode koje su automatizovanije, ušteda prostora i produktivnost moraju se nekako povezati, a to je pomoću transportera. Budući da je novi lanac snabdevanja tako promenljiv, mehanizacija se takođe mora lako menjati.”

Na primer, operacija može zahtevati da se transporter pretvori iz transportne funkcije u akumulaciju ili obrnuto. Ili, možda bi bilo potrebno napraviti valjkasti transporter u trakasti transporter. Umesto uklanjanja transportera i instaliranja različitih mašina, modularne komponente omogućavaju primenu kaiša preko valjaka za bolje rukovanje vrećama i kovertama. Ovakve promene mogu se brzo dogoditi
vikendom ili van smene.

Benjamin Thumm, šef sektora za upravljanje proizvodima kompanije Dambach Lagersisteme, kaže da kupci opravdavaju modularne karakteristike ne samo u finansijskom smislu, već i da bi održali konkurentnost. „Kupci zahtevaju rešenja po meri, istovremeno očekujući prilagodljiv i održiv sistem“, kaže Thumm. „Modularna arhitektura znači da se nadogradnje ili proširenja mogu brzo postići.“

Brže održavanje je još jedna prednost, kaže on, a dodatno je podržano naporima da se poveća broj identičnih delova u svakoj porodici proizvoda. Koncept „istog rezervnog dela“ zasnovan je na radu na većem udelu zamenljivih komponenata. Kao posledica toga, održavanje i servis su efikasniji za operatere, kaže Thumm, a zaliha rezervnih delova je svedena na minimum.

Modularne funkcije nude prednosti čak i pre nego što sistem počne da radi. Thumm kaže da su predinstalacija i decentralizovane kontrole sve važnije za transportere. Vreme ugradnje i faza puštanja u rad mogu se dramatično skratiti, a naknadne promene protoka materijala su stvar „plug and play“.

„Mnogo kupaca želi postupno da uvede automatizaciju“, kaže Ruehrdanz. „Prvo žele da proces pravilno postave, zatim koriste neku poluautomatizaciju, a zatim uvode sve više automatizacije. Jednostavan primer je ugrađeno merenje na liniji ili automatsko umetanje dokumenata ili štampanje i primena nalepnica. Modularni proizvodi za transportere čine ove dodatke mnogo lakšim. “

Tehnologija valjka na motorni pogon (motorizovane rolne) (MDR) omogućava pojedinačnim segmentima transportera da rade nezavisno, dodatno poboljšavajući fleksibilnost. Dok konvencionalni linijski transporteri rade stalno, MDR će se kretati samo kada je prisutan teret. Ovo štedi energiju do te mere da je transporter na solarni pogon održiv, kaže Chris Castaldi, potpredsednik prodaje za DMV & H. Menjajući stope ubrzanja, zaustavne tačke i druge faktore, MDR takođe nudi mogućnosti za kreativnost.

„Recimo da kupac ima skretanje od 90 stepeni: Šta ako želi promenu?“ Pita Kastaldi. „Možete da idete desno ili levo, jer transporter možete da programirate da radi u bilo kom smeru. Za ostale transportere bočna strelica označava jedan smer kretanja. Pomoću ovih opcija ne limitirate sebe već ostavljate maksimum mogućnosti. “

Savremene komponente transportera i sortera su prilagodljive i fleksibilne, i samo su delovi veće slagalice. Uz dovoljno predviđanja i planiranja, moguće je dizajnirati sistem tako da se izađe u susret bukvalno svakom zahtevu kupca.

„Možemo da osmislimo rešenje koje će ispunjavati maloprodajne porudžbine na veliko četiri dana u nedelji, a zatim preusmeriti i fokusirati snage na e-trgovinu i direktnu isporuku kupcima“, kaže Radcliffe. „To je nešto što se promenilo u poslednjih pet do deset godina.“

Naravno, najteži deo ostaje ubediti kupce da plate tu fleksibilnost.

„Kupci shvataju da se njihov svet menja svakih devet do 12 meseci. Otprilike 90% rešenja koja smo instalirali u poslednje tri godine je proširivo, modularno i ima kapacitet koji se ne koristi. Imaju „beli prostor“, da tako kažem. Postoje troškovi za beli prostor tj za neiskorišćene kapacitete, ali većina kompanija je prestala da bude tako kratkovidna I da na to obraća pažnju“.

Ne rade svi sa praznim listovima tj sa viškom kapaciteta, a mnogi su zapravo preopterećeni naslednim sistemima koji se bore pod promenljivim zahtevima. Kraus kaže da mnogi objekti koji su se automatizovali 1980-ih transportnim sistemom ili “sliding shoe” sortiranjem sada pokušavaju da shvate šta ima smisla: potpuno zameniti ili obnoviti?

„Sve se svodi na to mogu li izdržati zastoje potrebne za zamenu“, kaže Kraus. „Malo je skuplje zameniti, a postoji puno koristi od propusnosti i ponovne optimizacije sistema, ali najčešće se radi o jednoj ili dve nedelje zastoja. Puno puta je taj odgovor ne. “

Postoje neka zaobilazna rešenja, poput prenošenja u vrećama, umesto instaliranja transportera koji može da rukuje i džemperom i mini frižiderom (potpuno različlitim proizvodima).

Oni koji su pripremljeni za sveobuhvatniji projekat mogu se radovati ubiranju blagodati napretka softvera koji pomaže u usklađivanju protoka robe kroz objekat.

„Evo šta će pametni sorter učiniti za vas“, objašnjava Radcliffe”. „Može da gleda unapred i unazad, i donese neke poslovne odluke na osnovu pravila koja ste uspostavili.“

Sorteri i smisao

Jednom kada se pokrene novi i efikasni sistem, sledeći izazov je da takav i ostane. Kraus kaže da se dobre prakse održavanja oslanjaju na povezane sisteme sa više senzora, više podataka i više prediktivnih preporuka o tome šta treba učiniti da se održi stabilno poslovanje.

„Isplativije je sakupljati podatke, ali onda se radi o tome da podaci budu aktivni odnosno da se upotrebe kroz analizu i reakciju“, kaže Kraus. „Ovo je iskustvo učenja za celu industriju, jer nema mnogo utvrđenih pravila kako odgovoriti na neke od ovih sveobuhvatnih, detaljnih podataka o stanju opreme.“

Umesto toga, Kraus preporučuje dodavanje senzora i vidljivosti samo oko onih delova podataka koji su najrelevantniji za dati cilj, poput minimiziranja zastoja sistema.

„Veliki doprinos može biti protok informacija. Nije uvek mehanički kvar ono što će zaustaviti sistem “, kaže Kraus. „Može biti da negde gubite vezu sa nekim izvorom podataka, pa želite da saznate kako brže reagovati ili sprečiti te praznine. Možemo li nadgledati brzinu veze i preduzeti mere ako veza počne da usporava? Da li treba da nadgledamo kapacitet memorije operacije koja čuva informacije i koja se popunjava? “

Ova „super povezivost“, kaže Ruehrdanz, dalje objedinjuje operativne podatke i podatke o održavanju. Moguće je sprečiti habanje nečim tako jednostavnim kao što je na primer omogućavanje sistemu da uspori sortiranje kada je jačina zvuka manja. Isti senzori koji nadgledaju stanje opreme mogu upozoriti sistem izvršenja (WES – Warehouse Execution System) da preusmeri protok materijala iz preaktivnog područja u ono koje još uvek ima kapacitet.

Učenje kako najbolje konfigurisati i komunicirati s inteligentnim, proaktivnim sistemom dramatična je promena od neprestano brujećih transportera i sortera iz prošlosti, a Castaldi kaže da je uspeh u svetu e-trgovine stvar potapanja ili plivanja.

“Nikad nismo znali koliko je duboka voda, pa su neki zabili prste. Drugi su zaglibili”, kaže on. „U ovom trenutku možete pokušati da sačekate i vidite, ali bićete zaostali. Gotovo svi su sada u svetu e-trgovine, a ako ne plivate, sada ste u teškoj poziciji. “

Pripremio Petar Gligorijević, TRASING doo
Kompanije pomenute u ovom članku
Beumer Corp.
Dambach Lagersisteme GmbH & Co. KG
Dematic
DMV & H.
Honeivell Intelligrated

Izvor: ModernMaterialHandling

Leave A Reply