10 zanimljivih činjenica o sistemima transportera, onih koje ističu njihov značaj, inovativnost i uticaj na modernu logistiku, automatizaciju, unutrašnje kretanje materijala.
Uvodna napomena:
Ono što na engleskom jeziku i u međunarodnoj komunikaciji znamo pod imenom “material handling”, mi prevodimo kako je i najbolje – bukvalno: “rukovanje materijalima”. Često se takođe u stručnim krugovima pojavljuje i izraz “unutrašnji transport”, “unutrašnje kretanje materijala” i slično. Logično je predpostaviti da se misli o platformama i sistemima za rukovanje materijalima u zatvorenim prostorima kako bismo jednostavno pojasnili o čemu se radi i izbegli mešanje sa opštim značenjem reči “transport”. Međutim, tu se krije jedan nedostatak koji nas tera da pažljivije, time i pravilnije shvatimo ovu odredišnu frazu: naime, ako se pod “unutrašnji” misli unutar četiri zida odnosno u zatvorenim prostorima, šta je onda sa, recimo transporterima koji rade pod vedrim nebom? Ili sa transportnim sistemima koji izlaze iz jednog objekta i ulaze u drugi? Transporteri pod vedrim nebom nisu retkost u lakoj i srednje teškoj proizvodnoj industriji dok je u teškoj (rudarstvo, metalurgija) skoro pa pravilo. Dakle, prosto, pod “unutrašnjim transportom” ne mislimo na transport “unutar prostorije” već “unutar procesa”.

U Trasing-ovom portfoliju proizvoda imamo tip S.2000 – Trakasti Transporter i pod time se misli na klasične trakaste transportere sa (najčešće) PVC trakom. Međutim, još dva tipa a to su S.4000 Lamelasti Transporter odnosno transporter sa lamelastom (člankastom) trakom i S. 5000 Transporter sa Modularnom trakom, takođe se mogu smatrati “trakastim transporterima” pa se sve dole navedeno odnosi na ova tri tipa

Koncept transportnih sistema datira još iz drevnih civilizacija kada su jednostavne sprave korišćene za transport robe. Današnji transporteri evoluirali su od tih rudimentarnih ideja i početaka u složene automatizovane platforme koje efikasno transportuju robu u velikom broju različitih okolnosti, praktično u svim industrijama.

Projektuju se u širokom spektru dizajna koji odgovaraju različitim primenama. Od pravolinijskih horizontalnih transportera do krivina, nagiba i pregiba, liftova i spirala, ovi sistemi se mogu prilagoditi specifičnim prostornim i funkcionalnim zahtevima.

Savremeni sistemi transportnih uređaja dizajnirani su imajući na umu energetsku efikasnost. Inovacije u poslednjih 50ak godina, kao što su pogoni sa promenljivom brzinom, optimizovano upravljanje, novi tipovi pogona – svi oni smanjuju potrošnju energije, doprinoseći uštedi troškova i ekološkoj održivosti, malo po malo, do ostvarenih vrlo značajnih i osetljivih promena.

U poređenju sa drugim vrstama opreme za rukovanje materijalom, trakasti transporteri su tihi i zahtevaju minimalno održavanje. To ih čini idealnim za operacije kojima je prioritet nesmetani tok bez problema. Kako je potpuna eliminacija problema nemoguća, samim dizajnom i organizacijom rada zastoji se svode na minimum izražen u minutima. Trasing obavezno, kroz svaki projekat, održava instituciju “liste obaveznih rezervnih delova” koja se predočava korisniku uz pojašnjenje značaja ovakvog pristupa i organizacije. Naime, skladištenjem unapred pripremljenog seta rezervnih delova dobija se mogućnost svođenja zastoja na minimum. Pored habajućih elemenata, pažnju treba usmeriti i na druge elemente čija nabavka je vrlo često, vremenski, izražena u nedeljama što je u današnjem poslovanju nedopustivo. Dakle, sa dostupnim delovima, stručnom radnom snagom i dizajnom transportera koji zahteva minimalno vreme i minimalni alat za rad, zastoj će zaista i biti minimalan i bez uticaja na planove. Što se tiče buke, ona je svedena na mogući minimum zahvaljujući kvalitetnom dizajnu i nepogrešivoj montaži sklopova. Konkretna količina buke zavisi od tipa transportera. Merenjima (pogledajte naš video “buka transportera”) smo pokazali da je naše transportere vrlo teško čuti čak i kada stojite pored njih. U širem industrijskom ambijentu (ako ga ima – npr. druge procesne mašine) praktično su nečujni.

Trakasti Transporteri mogu da transportuju široki spektar materijala, od malih delova do velikih rasutih tereta. Ova prilagodljivost ih čini neophodnim u industrijama u rasponu od proizvodnje do poljoprivrede, rudarstva i šire, do logistike skladištenja i distribucije. Od transporta praškastog i puderastog materijala u rinfuzu vertikalno na gore, do transporta zrnastog materijala u rinfuzu vertikalno na dole, i svega između ta dva – bilo u rasutom ili upakovanom stanju, zbirno ili jedinično ili kombinovano, danas praktično ne postoji materijal čije se kretanje ne može automatizovati pomoću transportera. Trasing u svom portfoliju proizvoda poseduje različite materijale u svim zamislivim formama. Na primer, kompanija Wacker Neuson proizvodi građevinsku i poljoprivrednu mehanizaciju, jedna je od prvih u Srbiji koja je integrisala transportere za unutrašnji transport sastavnih elemenata svojih proizvoda koji su napravljeni od “pločevine” karbonskog čelika. Platforma Transportnog Sistema prenosi elemente od 0,5 do 1.000,kg. Maksimalno deklarisana težina tereta u Trasing portfoliju proizvoda iznosi 2.500,kg. To je tržišno definisana veličina koju bismo lako mogli povećati na odgovarajući zahtev klijenata.


Automatizacija je unapredila rukovanje materijalom. Integrisani senzori, programabilni logički kontroleri (PLC), nadzor/kontrola i upravljanje, omogućavaju precizno praćenje, pozicioniranje, skeniranje, sortiranje, rutiranje i druge radnje nad teretom duž transportnih linija u velikom nizu mogućih aplikacija – npr. u unutrašnjoj distribuciji ako je svakovrsno sortiranje u pitanju, ili za robotsko varenje ako je u pitanju pozicioniranje koje je krucijalno važno u mnogim automatizovanim operacijama montaže automobila, igračaka, bele tehnike… povećavajući protok i kapacitet, mogućnosti, efikasnost i tačnost. Praktično se mogućnosti otvaraju jedne iz drugih, nemoguće je unapred sagledati sve potencijale jer se oni otkrivaju korisnicima prema njihovim potrebama kao i idejama koje prate te potrebe i zahteve.

Današnji transporteri su opremljeni sigurnosnim funkcijama kao što su zaustavljanja u nuždi (nužno STOP), senzori za poravnavanje tereta i mehanizmi za zaštitu od preopterećenja. Ove mere omogućavaju bezbedno radno okruženje za operatere i sprečavaju nezgode. Ergonomija se takođe uzima u obzir, mogućnost podešavanja visine je pravilo a mašinske direktive koje se poštuju, propisuju niz mera kako bi se mogućnosti problema i povreda svele na minimum.

Sistemi sa transporterima u krivinama omogućavaju nesmetani transport u uglovima i krivinama . Ovi sistemi su posebno vredni u uskim prostorima ili objektima sa nepravilnim rasporedom mašina, uređaja i drugog inventara. Neke kompanije, poput američkog Hytrol-a ili nemačkog Transnorm-a, od ovog proizvoda su napravili brend jer koliko god smatrali krivine jednostavnim proizvodom, zapravo su u pitanju uređaji “pokriveni” nizom patenata i specifičnih rešenja.

Mogu da transportuju materijale na velike udaljenosti, smanjujući potrebu za masivnijom infrastrukturom. Ovako se smanjuje rizik od oštećenja i povećava efikasnost. Dobar primer su transporteri za spolju upotrebu u rudnicima, često u dužinama i preko 10, kilometara. Ali ima i češćih a jednako “nezgodnih” primera poput pravaca od nekoliko stotina metara koji mogu povezivati, između ostalog, proizvodnju sa magacinom. Neretko, ovakve aplikacije se ukrštaju i sa javnim saobraćajnicama (idu preko njih). Zamislite bilo koju alternativu u prenosu ovog materijala/proizvoda. Viljuškarima, ili kamionima? Sve što zamislimo jednostavno je daleko lošije rešenje od ovog koje nesmetano radi 24/7, nema ukrštanja sa bilo kojim drugim putanjama, ne zahteva operatere (vozače, viljuškariste), ne zahteva više prostora od minimalno potrebnog za sopstvenu instalaciju koji ujedno koristi i za obavljanje funkcije….

Sa rastućom ekološkom svešću, materijali koji se koriste u sistemima transportnih traka postaju ekološki prihvatljiviji. Materijali koji se mogu reciklirati i održivi dizajn su sve više integrisani, usklađujući se sa zelenim inicijativama preduzeća.
Kako Trasing automatizacija može pomoći?
Napredak sistema transportnih traka od njihovog drevnog porekla do današnjih tehnoloških čuda potpuno je izmenio pejzaž rukovanja materijalima i industrijske automatizacije. Današnji sistemi su svestrani, energetski efikasni, potpuno automatizovani i imaju bezbednosne odlike koje adekvatno ispunjavaju stroge zahteve industrije u svim sektorima.
Sa tekućim tehnološkim napretkom, mi kreiramo rešenja koja će uvesti red u vaše operacije. Brzina, nesmetani protok i odvijanje procesa bez nepredviđenih i neprijatnih iznenađenja, dozvoljavaju nam da podignemo efikasnost na maksimalni nivo, jedini optimalni.
Priprema: TRASING Media Tim, Januar 2025.