Glavna odlika ova tri trenda je da oni nisu novina već nastavak najizraženijih karakteristika u intralogistici poslednjih godina. Još jedna njihova odlika je da su izmenili svoj status od nečega što primenjuju najpre najveće kompanije na najrazvijenijim tržištima do nečega što je postalo neophodnost za održivo poslovanje na svim tržitima i možda upravo tu leži glavna odlika i karakteristika “novih” trendova – da su to već godinama prisutni trendovi koji su konačno postali globalno neophodni. Ono što je pre 5 godina činilo jedan fulfilment centar u Nju Jorku konkurentnim i naprednim, danas je nephodno (a ne samo poželjno) distributivnom centru na obodu Beograda u Srbiji, u Isortoku na Grenlandu ili Magadanu, na krajnjem istoku Rusije.

  1. Efikasnost i zadovoljstvo zaposlenih:

Verovatno najveća prepreka sa kojom se organizacije danas suočavaju je nedostatak kvalifikovanih radnika. Kako je radna snaga sve starija a broj talentovanih i posvećenih pojedinaca sve manji, kompanije u industriji intralogistike i rukovanja materijalima prinuđene su da traže inovativna rešenja za rešavanje ovog gorućeg pitanja. U 2024-oj možemo očekivati značajan naglasak na automatizaciji i robotici kako bi se povećala produktivnost zaposlenih.

Tehnologije kao što su autonomni mobilni roboti (AMR) i kolaborativni roboti (koboti) igraće ključnu ulogu u pojednostavljivanju operacija i smanjenju zavisnosti od ljudskog rada. U bliskoj budućnosti, roboti će biti sposobni da se nose sa većinom radno intenzivnih zadataka, ali za sada organizacije najpre nastoje da obezbede da njihove operacije koje i dalje obavljaju ljudi budu što ergonomičnije što praktično znači da u svakom segmentu imaju što manji uticaj na zaposlene i njihovu dobrobit u smislu zdravlja, motivacije, raspoloženja. Zbog ograničene dostupnosti radnika, kompanije sada moraju da daju prioritet dobrobiti i zadovoljstvu svojih postojećih zaposlenih kako bi izbegle njihovo sagorevanje* i visoku stopu fluktuacije**

*sagorevanje zaposlenog: od engleske kovanice “burn-out”, znači zasićenje radnika poslom koji obavlja. Ovo može nastati iz niza razloga ali se najčešće vezuje za radne uslove na radnom mestu.

**visoka stopa fluktuacije: pod ovime se misli na to da statistički gledano visoku stopu fluktuacije čini 28% (ili više) novo zaposlenih koji daju otkaz u roku do 90 dana od dana zapošljavanja. Za kompaniju ovo je višestruki problem koji nosi niz administartivnih i finansijskih teškoća, najpre zbog konstantnog ponavljanja procesa regrutovanja, zapošljavanja, obuke za rad i uvođenja u posao a potom i uticaja na ceo proces rada i radno okruženje.

     2. Potreba za trenutnim uvidom:

Potreba za trenutnim pristupom informacijama i uvidima u realnom vremenu postala je ključna za donošenje efikasnih odluka. Kako očekivanja kupaca nastavljaju da se razvijaju, preduzeća moraju da obezbede besprekornu vidljivost i kontrolu nad svim delovima procesa i nad imovinom uopšte. Da bi se ovo postiglo, korišćenje VMS* softvera pojednostavljuje upravljanje zalihama, a minimizira troškove i vreme isporuke.

*VMS: od “warehouse management system” znači sistem za upravljanje skladištem i skladišnim zalihama. VMS nikako nije novina, u upotrebi je više decenija ali danas on dostiže status neophodnosti kako bi se ostvario traženi nadzor i optimalno upravljanje, bez čega nije moguće baviti se poslom na odgovarajući način.

Nisu samo potrošači ti koji zahtevaju “sada i odmah” za sva svoja očekivanja; lanci snabdevanja se takođe brzo razvijaju, ostavljajući vrlo malo vremena za čekanje na skupe, aplikacijama prilagođene sisteme*. Iako su se vremena isporuke za rešenja (za sisteme i platforme za rukovanje materijalima) poboljšala (skratila) od kraja pandemije COVID19 2020. godine, ona se još nisu vratila na nivoe pre pandemije.

*aplikacijama prilagođeni sistemi: svako skladište, distributivni centar ili neki treći vid logističkog centra, ima svoje specifičnosti usled kojih nije moguće isporučivati i integrisati sisteme po copy/paste principu. Zapravo je potrebno vreme kako bi stručnjaci osmislili logiku rada i putanje kretanja prema raspoloživom prostoru. Potom treba dizajnirati upravljanje čitavim sistemom. Zatim treba proizvesti hardver, sve spojiti i instalirati. Rečju, potrebno je vreme.

Kao rezultat toga, dolazi do značajnog pomeranja ka gotovim rešenjima* koja se mogu lako konfigurisati u kratkom vremenskom roku. Ova rešenja imaju prednost jer su lako dostupna i mogu se primeniti skoro preko noći, omogućavajući preduzećima da se brzo prilagode promenljivim zahtevima svog lanca snabdevanja. Ono što će u ovim slučajevima stradati je, na prvom mestu, prostor koji neće biti optimizovan u mogućoj meri.

*gotova rešenja: jedan broj proizvođača opreme za rukovanje materijalima konfekcijski proizvodi module transportera kojima gradi transportne sisteme. Nivo “kastomizacije” odnosno prilagodljivosti ovih rešenja je mali ali sa druge strane, brzo su dostupni i brzo se mogu postaviti i uključiti u rad. Kako mnoge kompanije nemaju dovoljno vremena da čekaju rešenja krojena prema njihovim konkretnim potrebama, ovo se javlja kao odgovarajuće rešenje čiji nedostaci su manji od benefita.

     3. Bum e-trgovine, i dalje traje:

Uspon e-trgovine je revolucionarno uticao na način kojim potrošači kupuju, a očekuje se da će se ovaj trend dodatno ubrzati u 2024oj. Kako onlajn kupovina postaje norma, intralogistika i rukovanje materijalima će morati da se prilagode kako bi podržali tržište e-trgovine koje se brzo širi. Isporuka istog i sledećeg dana će postati nova normalna pojava tamo gde još uvek nije (u Srbiji je moguće poslati pošiljku brzom poštom i ona će stići sutra (osim vikendom) do primaoca. Ali ako kupujete preko interneta garderobu u Srbiji, vreme isporuke se kreće od 3 do 10 dana), zahtevajući efikasan raspored skladišta, sisteme za sortiranje velike brzine i optimizovana logistička rešenja za isporuku u “poslednjem kilometru”*

*poslednji kilometar – od američkog izraza “last mile delivery” koji se odomaćio kao logistički izraz koji se odnosi na završnicu isporuke paketa kupcu, od poslednjeg u nizu distributivnih centara do ispred vrata kupca.

Priprema: Trasing Media Tim, Jun/Juli2024

Comments are closed.