Sledeće dekade ćemo imati potpuno funkcionalni lanac snebdevanja u svemiru, ako slušamo šta govore i gledamo šta rade dve najvažnije kompanije u sada već pulsirajućem spejs logističkom sektoru.

Autor: Helen Norman   Priređivač: Trasing Editorial

Svemirska logistika može da izgleda kao naučno fantastični film ali se zapravo već događa tu i tamo, sa dve kompanije koje se posebno ističu u pripremama da kapitalizuju pozicije na ovom tržištu u stvaranju i odgovore na tražnju za orbitalnim lancem snabdevanja.

D.ORBIT brendira sebe kao prvu svemirsku logističku kompaniju, nudeći kapacitete u proizvodnji satelita, usluge lansiranja, deplojmenta (odvajanja i repozicioniranja), operacije, “end of life” rešenja, kao i mnoštvo pripadajućih uređaja i softvera. D ORBIT je osnovan sa misijom da podrži bezbedan i održiv pristup svemiru – kaže šef operacija Džonatan Firt. “Naš cilj je da postanemo prva i vodeća kompanija za transport i logistiku u svemiru” kaže on.

U međuvremenu DHL u svom petom izdanju LOGISTICS TREND RADAR-a, identifikuje svemirsku logistiku kao novu oblast i novi trend u sektoru isporuke koji će po svemu sudeći doživeti u narednih 5 godina glavni zamah i razvoj.

“Novi, rastući market svemirske logistike nedavno se otvorio za spremne preduzetnike i kompanije i mi već vidimo potrebu i za istraživanjima kao i za novim tehnologijama a pogotovu biznis modelima” objašnjava Klaus Dorrmann, VP Inovacija u EUROPE & TREND RESEARCH DHL 

Animacija: ION, D-ORBITov nosač satelita

 

TRKA U SVEMIR

Širom sveta, vlade zemalja su objavile planove i projekte za istraživanja na Mesecu i Marsu u narednoj dekadi, a velike kompanije lansiraju hiljade satelita u orbitu da podrže zemaljske digitalne servise. DHL smatra da što više ljudi i mašina bude operisalo u svemiru, to će bezbedna i rutinirana isporuka proizvoda kroz orbitu i zemljinu atmosferu biti centralno značajnija.

Svemirska logistika je rastuća niša unutar logističke industrije, kaže Dormann, i za sada pogonjena ulaganjima privatnih kompanija u spejs sektor i to sa oko 5 Mlrd$ ove godine, što je rast od 100% na petogodišnjem nivou. 

U narednih 10 godina broj satelita u orbiti će porasti 20 puta, na broj od 50.000.

 

 

D-ORBIT priča:

D ORBIT je prepoznao potrebu za ovim servisima tek pre 10ak godina. Kompanije je originalno nudila neke druge vrste usluga vezanih za “deorbiting” odnosno opremu koja se koristi po povratku vozila/ljudstva/opreme/materijala iz svemira. Vremenom su posmatrali kako se potražnja za njihovim uslugama smanjuje a istovremeno nastaje i povećava tražnja za transportom satelita i opreme u orbitu, pa je njihov biznis promenio fokus.

Mi smo vremenom razvili nešto što možemo da nazovemo SVEMIRSKI TAKSI. Danas, naše rešenje nosi naziv IN ORBIT NOW  i nudi lansiranje i usluge koje podržavaju lansiranje koristeći ION satelitski nosač. Iz naše pozicije sarađujemo sa kompanijama u ovom biznisu da bismo održavali satelite u orbiti.

ION nosač satelita je svemirsko vozilo koje može nositi i postavljati satelite na njihovo mesto u orbiti, smanjujući pritom vreme potrebno i za obavljanje lansiranja i otpočinjanje operacija za 85%, a cena ukupnog lansiranja satelita smanjena je za 40%. ION može nositi i ono što znamo kao “zbirni transport” odnosno može nositi tovar za treće kompanije bilo da su tehnološki startapovi, eksperimenti ili izmena delova na postojećoj opremi. Do sada, D ORBIT je uspešno izvršio 44 isporuke komercijalnih tovara u svemir.

“Upravljivost ION-a je ono što sve ovo čini još bližim u logističkoj primeni. Ultimativni cilj je da D ORBIT koristi ovaj nosač, ili njegove buduće verzije, za uspostavljanje permanentne, povezane transportne i logističke mreže u svemiru” kaže Firt.

Trenutno, dosta toga na polju svemirske logistike je nastavak onoga što se dešava na zemlji. Mi dolazimo sa Zemlje, i na nju se vraćamo. Ali kako se razvija dan za danom, kako sve više ljudi i projekata učestvuje i širi ovaj prostor, tako će potreba za klasičnom distributivnom mrežom sastavljenom iz infrastrukturnih elemenata biti sve veća. Od dopune goriva do mesta za komunikaciju, proizvodnih pogona i pogona za recikliranje pa sve do domova – za sve je potrebna logistika.

ION okružen stručnjacima D ORBITa;

                                              ULOGA DHL-a

DHL aktivno učestvuje u transportu satelita. DHL Global Forwarding je transportovao za D ORBIT njihov ION nosač satelita, iz Milana, Italija, do Sjedinjenih Država, u Kejp Kanaveral za lansiranje koje je bilo planirano (i izvršeno) Januara 2021.

Glavne kompanije u ovoj oblasti takođe se oslanjaju na DHL-ovu ekspertizu kada je u pitanju proizvodna logistika. DHL i D ORBIT dele zajedničku viziju o pouzdanom, bezbednom i održivom procesu svemirske logistike, sve sa ciljem daljeg povezivanja ljudi i poboljšanja života uopšte.

Danas, ove dve kompanije sarađuju na isporuci vredne i osetljive svemirske opreme na Zemlji, uključujući i usluge kao što su planiranje, pakovanje i transport. Buduća saradnja će koristiti DHLovu strukturu i D ORBITova znanja da bi pokrili logistički proces u svemiru – od početka pa do kraja.

Za Dormana i njegovu poziciju, postoji čitav niz mogućnosti, baš kao i poteškoća u sektoru svemirske logistike. Dok su osnove logistike ostale manje više iste bilo da ste na zemlji ili van nje, regulativa je daleko strožija, a ekstremni uslovi i ultimativna bezbednost su na daleko višem nivou. Već sada postoji izražena potreba da se izrade standardi za npr pakovanje, kako bi se moglo doći i do konkretnih usluga i očekivanja.

Ukoliko možemo da prevaziđemo teškoće pred nama, onda je svemirska logistika zaista na dohvat logističkog biznisa na Zemlji.

Iako možda izgleda komplikovano na prvi pogled, na kraju dana, ipak se radi o transportu robe iz tačke A u tačku B. To znači da nas čeka optimizacija listom, od početka do kraja. Brzina, bezbednost, troškovi, samo su neke od mnoštva stavki.

Definitivno postoji niz kompleksnosti koje treba prevazići, kao što je npr osetljiovst robe koja je predmet obrade. No, pametna upotreba već dostupnih tehnologija dosta može ubrzati proces. U ovom konkretnom slučaju, IoT (Internet Of Things) može nam pomoći da pratimo posmatrani objekat kroz njegovo kretanja lancem snabdevanja te da definišemo potencijalna mesta opasnosti za osetljivi teret.

Još jedna od specifičnosti i kompleksnosti jeste: red i raspored lansiranja koje se planira upotrebom kompleksnih modela sa podosta varijabila. U praksi to znači da ako satelit nije isporučen tačno na vreme, velika je mogućnost da neće biti moguće staviti ga u prvo sledeće lansiranje. Ovde se otkriva sav značaj saradnje sa pouzdanim partnerima, kako bi se moglo doći do prihvatljivo tačne prediktabilnosti i izbegla kašnjenja te preveliki troškovi nastali kao posledica.

 

                               ODRŽIVA BUDUĆNOST

DHL i D ORBIT zajednički ističu: da bismo napravili uspešnu svemirsku logistiku, ona mora biti održiva. Pitanja zaštite životne sredine i održivosti zato sada postaju najvažnija. Višekratno upotrebljive rakete su pogurale industriju u pravom smeru, privatne kompanije u ovoj oblasti jako utiču na smanjenje troškova a mnogo se značaja pridaje i smanjenju štetnih emisija prilikom lansiranja. Sa druge strane, nemalu pažnju posvećujemo smanjenju orbitalnog otpada koga već ima prilično u orbiti. Tako, Firt iz D ORBITa kaže: u našem DNA je borba za životnu sredinu, održivost i svemirski otpad. Mi trenutno prezentujemo klijentima našu “prikolicu za vuču” kojom možemo da “deorbitiramo” satelit odnosno da ga iz orbite vratimo na zemlju.

Dormann (DHL) sa svoje strane veruje da ćemo u narednih 10 godina videti funkcionalno spremne, komercijalno artikulisane i regulativama definisane usloge svemirske logistike.

Taj sistem već funkcioniše, ostaje da vidimo kada će početi da se ponaša kao sistem koji funkcioniše na Zemlji, sa stalnim poboljšanjem i remodelovanjem usluga, pojavom novih igrača i td.

Comments are closed.